fredag 3 februari 2012

En snökanon 1979 del 1

Det talas om snökanon över Smålands ostkust, men hur man än piskar upp katastrofstämning så tror jag aldrig jag får se ett snöfall som för 33 år sedan, det vill säga 1979. Då kom det 180 centimeter snö på lite drygt ett dygn. Där kan man snacka om snökanon.

Själv var jag 22 år gammal och hade gått en termin på journalisthögskolan. Kom hem över jul och hoppade in lite som vikarie på Barometern-Oskarshamnstidningen. Eftersom jag inte hade egen bil, var det familjens gula Renault-kombi som gick mellan Ödängla och Mönsterås.

Det var en av årets första dagar, jag tror den 2 eller 3 januari. Det hade redan varit snökaos i Skåne, men nu vräkte snön ner över östra Småland. Första dagen med ymnigt snöfall började gå mot sitt slut och Kalmar-bussen där jag skickade dagens huvudsakliga material till huvudredaktionen hade gått. Jag insåg att om jag skulle ha en chans att komma hem, måste jag sätta fart.

Väglaget var mycket svårt, men jag lyckades komma till Hammarglo, fem kilometer hemifrån. Här var det stopp och jag fick lov att ställa bilen på en lagårdsplan. Bonden på gården stod just och pratade med chauffören i den tankbil som var på väg för att hämta mjölk hemma på Ödängla. Jag blev ganska arg när det gick upp för mig att bonden gav chauffören rådet att inte köra vidare. Eftersom vi hade hämtning av mjölk var fjärde dag, insåg jag att det var stor risk att vi skulle tvingas slänga en massa mjölk om den inte blev hämtad. Jag sade ifrån på skarpen, vilket antagligen var bra.

Tyvärr dröjde det en stund innan jag själv kom iväg hemåt. Vi hade nämligen kommit överens om att jag skulle få lift med Bengt-Olof, som bodde i huset intill vårt och som hade traktor. Vi kunde ju inte tänka oss något annat än att man skulle kunna ta sig fram med en traktor! Ytterligare en man, som bodde vid vägen, skulle också åka med.

Inga kommentarer: