söndag 8 maj 2011

Luossas ljunghed

Idag har jag vandrat på Luossas ljunghed, som Dan Andersson diktar om i "Till min syster", det vill säga så mycket ljung såg jag inte till där runt Luossa-stugan i Skattlösberg. Det var en märklig upplevelse att denna vackra majdag när naturen är som vackrast, bli påmind om de hårda villkor som människorna i trakten har levt under.
Dan Andersson är en stor tillgång för Ludvika och hans minne vårdas på allehanda sätt. Det finns lustigt nog flera kopplingar till Blekinge, en del kuriösa, en del väldigt viktiga. Bland de kuriösa är att Dan Andersson år 1912 reste land och rike runt för att verka som nykterhetsprofet. Bland de orter han besökte var Karlskrona och Hasslö. Jag påminde mig att jag en gång hörde förre riksdagsmannen Rikard Svensson i Spjutsbygd berätta om de förfärliga dryckesvanor som "rallare" och "stenhuggare" hade i hans barndoms Blekinge. Så Dan Anderssons resa kanske var behövlig.
En betydligt viktigare händelse, som har anknytning till nykterhetsturnén var skaldens bekantskap med Rebecka Svensson från Ronneby som under en tid var hans mecenat och försåg honom med pengar till logi och uppehälle. De hade träffats i nykterhetsrörelsens hägn.
Inge Mattsson som har skrivit en bok om Dans och Rebeckas vänskap har stark anknytning till Blekinge, även om han numera har flyttat till Östergötland. Han är idag ordförande i Dan Andersson-sällskapet och underhöll oss i Harry Martinson-sällskapet i samband med vår högtidsmiddag på lördagskvällen den 7 maj.
Hur var det då med Luossa? Ja, jag får väl återkomma med filmbilder därifrån så småningom...

Inga kommentarer: